یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

مطالبی که قرار می دهیم مربوط به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان می باشد.

یادگیری برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

مطالبی که قرار می دهیم مربوط به آموزش برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان می باشد.

برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان مزایای فراوانی به همراه دارد. بنده یک برنامه نویس هستم. ای کاش در زمان نوجوانی کسی بود و دستم را می گرفت و به سمت برنامه نویسی می آورد. کودکان و نوجوانان به آموزش برنامه نویسی بپردازند

  • ۰
  • ۰

پس از اتمام این مرحله، مرحله باید  ساخت بازی با اسکرچ فارسی شبیه به آنچه در شکل 11 نشان داده شده است باشد: در داخل هزارتو قهرمان (Elf) و آنتاگونیست (اژدها) وجود دارد.

Figure Tutorial Tutorial - ساخت یک بازی ویدیویی با موضوع هزارتو با SCRATCH 3.0 شکل 11

برنامه نویسی بازی ساخت بازی با برنامه نویسی آن به پایان می رسد.

قبل از استفاده از بلوک های برنامه نویسی Scratch 3.0، همیشه به یاد داشته باشید که sprite مورد نظر را در پنجره sprite انتخاب کنید، همانطور که در شکل 12 نشان داده شده است، و سپس روی Code در سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید: صفحه در شکل 13 ظاهر می شود، یعنی کتابخانه. بلوک های برنامه نویسی که قبلاً در Scratch وجود ساخت بازی با اسکرچ فارسی دارد، بر اساس دسته بندی تقسیم می شوند.

Figure Tutorial Tutorial - ساخت یک بازی ویدیویی با موضوع هزارتو با SCRATCH 3.0 شکل 12

Figure Tutorial Tutorial - ساخت یک بازی ویدیویی با موضوع هزارتو با SCRATCH 3.0 شکل 13

با برنامه نویسی قهرمان داستان با قرار دادن بلوک هایی برای مدیریت حرکات او شروع می شود. لازم است اقداماتی که باید توسط اسپرایت انجام شود به کلیدهای خاصی روی صفحه کلید مرتبط کنید!

دنباله شکل 14 را رعایت کنید:با استفاده از بلوک "هنگامی که ..." از دسته Situations، بلوک "تغییر x از ..." از دسته Appearance و بلوک "تغییر y of ..." از دسته Appearance، قهرمان داستان فاصله معینی در جهت مربوط به فلش فشار داده شده حرکت می کند.

Figure Tutorial Tutorial - ساخت یک ایرانیان سایبر بازی ویدیویی با موضوع هزارتو با SCRATCH 3.0

 شکل 14ادامه برنامه نویسی دقهرمان اصلی ساخت بازی با اسکرچ فارسی با قرار دادن بلوک هایی برای مدیریت رفتار خود. شخصیت باید هر بار که دیوار پیچ و خم را لمس می کند (رنگ آبی) به نقطه شروع (شروع) برگردد، اگر به خروجی برسد می گوید "شما برنده شدید" (رنگ قرمز کلمه Exit) یا "شما باختید" اگر او توسط "آنتاگونیست" لمس می شود.

راه حل ممکن برای ایجاد این رفتارها، راه حلی است که در شکل 15 ارائه شده است:

با استفاده از بلوک "وقتی روی پرچم سبز کلیک می کنید" در دسته موقعیت ها و بلوک "برو به x: ... و y: ..." از دسته Movement، قهرمان داستان به نقطه شروع باز می گردد. هر بار که روی پرچم سبز قرار گرفته در بالای دوره کارآموزی کلیک می کنید، پیچ و خم کنید.

 با استفاده از بلوک "برای همیشه" در دسته کنترل، بلوک "اگر ... سپس" از دسته کنترل، بلوک "در حال لمس رنگ..." از دسته سنسورها و "برو به x: .. و y: ..." بلوک دسته حرکت، قهرمان هر بار که  ساخت بازی با اسکرچ فارسی دیواره های آبی پیچ و خم را لمس کند به نقطه شروع پیچ و خم باز می گردد.

در بلوک "برای همیشه" ما همچنین کنترل مربوط به رنگ آبی را ایجاد می کنیم: با استفاده از بلوک "اگر ... سپس" (دسته کنترل)، بلوک "در حال لمس رنگ ..." از دسته سنسورها، " بگو... به … ثانیه ها از دسته ظاهر، و بلوک «توقف همه» از دسته کنترل، بازی متوقف می شود و قهرمان داستان هر بار که علامت خروج قرمز هزارتو را لمس ساخت بازی با اسکرچ فارسی می کند، می گوید «تو برنده شدی».

در بلوک "برای همیشه" ما همچنین کنترل مربوط به رنگ قرمز را ایجاد می کنیم: با استفاده از بلوک "اگر ... سپس" (دسته کنترل)، بلوک "در حال لمس است..." از دسته سنسورها، "بگویید . .. تا ..." بلوک ثانیه ها" از دسته Appearance، و "به x:... و y:..." از دسته Movement بروید، قهرمان داستان می گوید "YOU LOST" و به نقطه شروع باز می گردد. پیچ و خم هر بار که او آنتاگونیست را لمس می کند.

Figure Tutorial Tutorial - ساخت یک بازی ویدیویی با ساخت بازی با اسکرچ فارسی موضوع هزارتو با SCRATCH 3.0 شکل 15اکنون با قرار دادن بلوک هایی برای مدیریت رفتار او، به برنامه ریزی آنتاگونیست بروید.

  • ۰۱/۰۲/۰۴
  • javad salehi

ساخت بازی با اسکرچ فارسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی